STM NEWS – Wprowadzenie Liczników Cząstek Stałych do Stacji Kontroli Pojazdów: Walka z Zanieczyszczeniem Powietrza

English version below

Ministerstwo Infrastruktury wznawia prace nad wprowadzeniem liczników cząstek stałych do stacji kontroli pojazdów (SKP) w celu walki z nadmiernym zanieczyszczeniem powietrza przez pojazdy. Propozycja ta, choć nie nowa, wynika z zaleceń Komisji Europejskiej z marca 2023 r. Obejmuje ona pomiar liczby cząstek stałych podczas okresowych kontroli technicznych, szczególnie w pojazdach z silnikami Diesla i filtrami DPF. Takie liczniki wprowadzono już w Belgii, Niderlandach, Niemczech i Szwajcarii. W Belgii, Niderlandach i Niemczech pomiar ten wykazuje, że licznik cząstek stałych skutecznie wykrywa pojazdy z niesprawnym lub usuniętym DPF-em. W Polsce Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie tych liczników, wraz z obowiązkową kalibracją, w projekcie zmiany rozporządzenia do 2027 roku. Pomiar liczbą cząstek stałych jest niezbędny, aby skutecznie zapobiegać usuwaniu DPF-ów i poprawić jakość powietrza. Wprowadzenie tej technologii w Polsce będzie wymagało zmian w przepisach i dostosowania stacji kontroli pojazdów.
pdf STM news 2024-10


The Ministry of Infrastructure is resuming work on introducing particulate counters at vehicle inspection stations (SKP) to combat excessive air pollution from vehicles. This proposal, though not new, stems from the European Commission’s recommendations from March 2023. It involves measuring particulate matter during periodic technical inspections, particularly in vehicles with diesel engines and DPF filters. Such counters have already been introduced in Belgium, the Netherlands, Germany, and Switzerland. In Belgium, the Netherlands, and Germany, the measurements show that particulate counters effectively detect vehicles with malfunctioning or removed DPFs. In Poland, the Ministry of Infrastructure plans to implement these counters, along with mandatory calibration, through a regulation amendment by 2027. Measuring particulate matter is essential to effectively prevent the removal of DPFs and improve air quality. Introducing this technology in Poland will require regulatory changes and adaptations at vehicle inspection stations.

 

Tłumaczyła i opublikowała Monika Sosnowska

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.