English version below
W listopadzie 2023 odbyło się wiele wydarzeń branży motoryzacyjnej, w tym XVIII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego SDCM, który poruszył temat stacji kontroli pojazdów (SKP). Dyskusja dotyczyła m.in. cennika badań technicznych, który nie zmienił się od 2004 roku, co skutkuje obniżeniem ich wartości względem inflacji i wzrostu kosztów. Uczestnicy wskazywali, że przychody z działalności SKP nie są adekwatne do odpowiedzialności diagnostów i przedsiębiorców. Podano dane, że na rynku działa około 5500 SKP, a roczne przychody jednej stacji to średnio 440 tys. zł brutto. Biorąc pod uwagę dane, Sławomir Olszowski (BETIS) ocenił, że koszt okresowego badania pojazdu do 3,5 t powinien wynosić około 428 zł. Istotnym wnioskiem było to, że system badań technicznych wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego i redukcję emisji z niesprawnych pojazdów.
In November 2023, several events took place in the automotive industry, including the 18th Congress of the Automotive Industry and Market SDCM, which addressed the issue of vehicle inspection stations. The discussion focused on the technical inspection pricing, which has remained unchanged since 2004, leading to a reduction in value due to inflation and rising costs. Participants pointed out that the revenue from Vehicle Inspection Station operations is not proportionate to the responsibility carried by diagnosticians and business owners. It was noted that around 5,500 VIS’s operate on the market, with the annual revenue of an individual station averaging 440,000 PLN gross. Based on these figures, Sławomir Olszowski (BETIS) estimated that the cost of a periodic vehicle inspection for a vehicle up to 3.5 tons should be approximately 428 PLN. A key conclusion was that the technical inspection system influences road safety and helps reduce emissions from defective vehicles.
Tłumaczyła i opublikowała Monika Sosnowska