STM NEWS – Amortyzatory i ich funkcje

English version below

Amortyzatory pełnią kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa jazdy, kontaktu kół z nawierzchnią oraz komfortu podróży. Ich diagnozowanie jest istotnym elementem przeglądu technicznego, a odpowiednia ocena może zapobiec poważnym zagrożeniom na drodze. Objawy uszkodzonych amortyzatorów:

– Wyciek oleju z amortyzatora
– Wydłużona droga hamowania, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach
– Niestabilne zachowanie na zakrętach
– Większa podatność na aquaplaning
– Dobijanie zawieszenia, odrywanie koła od podłoża
– Miejscowe przytarcia opon

Do diagnozowania amortyzatorów używa się metod wymuszonego drgania, takich jak Boge i Eusama. Pomiar polega na analizie drgań koła, które umożliwiają ocenę skuteczności tłumienia. Ważnym czynnikiem jest również różnica w wynikach pomiarów między kołami lewym i prawym – powinna wynosić mniej niż 30%. Przed badaniem należy ustawić odpowiednie ciśnienie w oponach i sprawdzić zawieszenie pod kątem luzów. Amortyzatory powinny być rozgrzane po jeździe próbnej. Badanie przeprowadza się bez naciskania pedału hamulca, a pojazd musi być ustawiony blisko środka płyty kontrolnej. Wyniki diagnostyczne zależą od charakterystyki zawieszenia pojazdu, dlatego serwisy powinny stosować bardziej szczegółowe kryteria oceny. Czasami, wzrost amplitudy drgań o 30-50% względem nowych amortyzatorów sugeruje ich zużycie. Ważne jest, by wymieniać amortyzatory parami, aby obie strony pojazdu miały podobne właściwości tłumiące. Nawet 5% różnicy w wynikach diagnostycznych może wpływać na bezpieczeństwo pojazdu na drodze.

pdf STM news 2023-11


Shock absorbers play a crucial role in ensuring driving safety, maintaining wheel contact with the road surface, and providing travel comfort. Diagnosing them is an essential part of technical inspections, and proper assessment can prevent serious road hazards. Symptoms of damaged shock absorbers:

-Oil leakage from the shock absorber
-Increased braking distance, especially on uneven surfaces
-Unstable behavior on curves
-Increased susceptibility to aquaplaning
-Bottoming out of the suspension, lifting the wheel off the ground
-Localized tire wear

Shock absorbers are diagnosed using forced vibration methods such as Boge and Eusama. The measurement involves analyzing wheel vibrations, which allows for assessing damping effectiveness. An important factor is also the difference in measurement results between the left and right wheels, which should be less than 30%. Before testing, proper tire pressure must be set, and the suspension should be checked for any play. Shock absorbers should be warmed up after a test drive. The test is conducted without pressing the brake pedal, and the vehicle must be positioned close to the center of the control plate. Diagnostic results depend on the vehicle’s suspension characteristics, so service centers should apply more detailed assessment criteria. Sometimes, an increase in vibration amplitude by 30-50% compared to new shock absorbers indicates wear. It is important to replace shock absorbers in pairs to ensure that both sides of the vehicle have similar damping properties. Even a 5% difference in diagnostic results can affect the vehicle’s safety on the road.

 

Tłumaczyła i opublikowała Monika Sosnowska

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.