Fakty i mity na temat badania emisji spalin w stacjach kontroli pojazdów

W czasie XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

   Mariusz Nowicki – Prezes Zarządu laboratorium akredytowanego Haik Sp. z o.o.

omówił badanie emisji spalin na SKP. Prelegent zwrócił uwagę, że kontrola spalin pojazdów jest podzielona na kontrolę emisji silników z zapłonem iskrowym oraz samoczynnym.  Pierwsza jest wykonywana z użyciem analizatorów spalin, druga z użyciem dymomierzy. Podział występuje także jeśli chodzi o metodę badania, różne jest również podejście do sprawowanej kontroli nad tymi urządzeniami. Podczas gdy sprzedaż i użytkowanie analizatorów spalin już od roku 1992 podlega krajowym i europejskim regulacjom, tak dymomierze nie podlegają, żadnej kontroli. Rodzi to takie skutki, że kontrola wykonywana za pomocą dymomierzy  nie może być skutecznym prawnie narzędziem eliminacji pojazdów nadmiernie zanieczyszczających środowisko.
Projekt nowelizacji „rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dla stacji kontroli oraz infrastruktury innej niż stacja kontroli pojazdów, w których są przeprowadzane badania techniczne”, przewiduje zmiany w tym zakresie.

W odniesieniu do analizatorów spalin przewiduje się certyfikacje dodatkowych funkcji nie objętych dotychczas badaniami przewidzianymi europejskimi zatwierdzeniami typu.  Nie planuje się jednak skorzystać z okazji aby nową certyfikację ograniczyć do analizatorów najwyższej klasy dokładności 0, tak aby w naturalny sposób mogły zastąpić użytkowane u nas od ponad 20 lat analizatory niższej klasy I.

W temacie dymomierzy przewiduje się wprowadzenie wymagań metrologicznych. Zakłada się także obowiązek wykonywania obowiązkowej kalibracji dymomierzy w odstępach co najmniej dwuletnich.
Nie wnikając w szczegóły takiego rozwiązania, z pewnością zapewni ona pomiarom emisji spalin silników wysokoprężnych umocowanie w prawie.


Prezentację Mariusza Nowickiego przedstawiamy w załączeniu ►  ®  Mariusz Nowicki – Kongres SDCM 2018

 

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.